Blog | Hai leert zelf ook van e-learning


Op het gebied van trainen van zorgmedewerkers hebben wij de afgelopen maanden tijdens de coronacrisis nu samen met onze klanten echt de stap gemaakt van offline naar online.

In de gewone situatie trainen wij een groep medewerkers op locatie en hebben de deelnemers hun eigen device bij zich, waarbij wij meekijken op de schermen. Ondanks dat we ons in moeilijke tijden begeven en de mogelijkheden daarin beperkt zijn, moeten we Johan Cruijff gelijk geven: ‘ieder nadeel heb zijn voordeel’. Er vinden steeds minder trainingssessies op locaties plaats, terwijl de behoefte aan scholing voor zorgmedewerkers nog steeds aanwezig is. Daarom hebben wij hard gewerkt aan het opzetten van e-learning en daarin hebben wij nu samen met onze klanten grote stappen gezet.

'ieder nadeel heb zijn voordeel'

Ik werk inmiddels twee maanden bij Infozorg, dat ik pas twee keer op kantoor heb gezeten geeft een indicatie van de tijd. Op dit moment houd ik me voornamelijk bezig met de inhoud van e-learnings. Als nieuwe Infozorger is veel van de kennis die langskomt voor mij natuurlijk nieuw. Sinds mijn start leer ik op deze manier elke dag veel over allerlei applicaties en implementaties, en deze nieuwe kennis verwerk ik dan in een e-learning. Je zou dus kunnen zeggen dat ik een handleiding voor mezelf schrijf, die is gevuld met (interactieve) plaatjes en instructievideo’s. Het contact met zorgorganisaties over e-learning loopt via de collega’s in de projecten. Zij komen samen met de klant tot een aanvraag met een onderwerp van de e-learning. Zij regelen alles contractueel en zorgen ervoor dat de juiste stappen gezet worden. Vervolgens leveren wij één of meer op maat gemaakte e-learnings op. Zorgmedewerkers hebben dan toegang tot deze e-learnings, die ze dan kunnen volgen en doornemen op een moment dat hen het beste uitkomt.

Hiervoor werkte ik een lange tijd in de horeca, waarbij ik natuurlijk veel persoonlijk contact had. Vanaf het ingaan van de lockdown tot mijn start bij Infozorg heb ik dat persoonlijk contact wel gemist. Ondanks dat we bij Infozorg zoveel mogelijk thuis werken en bezoeken aan zorginstellingen bijna niet voorkomen, spreek ik mijn collega’s elke dag. Ik geef ook inmiddels zelf trainingen aan zorgmedewerkers via Microsoft Teams. Verder heb ik thuis een mooie werkplek weten in te richten om deze tijd goed en productief door te komen. Al met al hoop ik de komende tijd nog veel te leren en ik kan niet wachten totdat ik me ‘in het echt’ voor kan stellen aan alle Infozorgers en klanten.

Vooralsnog 'Hoi van Hai' vanuit Teams

2 juli 2020